Visar inlägg med etikett RESOR. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett RESOR. Visa alla inlägg

onsdag 7 januari 2015

BLAND KROKODILER & KÄNDISAR I MIAMI

 
 
HEJ VÄNNER!
 
 
Idag tänkte jag bjuda på lite bilder från vår Miami-vistelse. Efter kryssningen
fick vi sex härliga dagar här! Jag har varit här förut men nu är det hela 15 år
sedan sist och det var en härlig känsla att få återse staden som jag förälskade
mig i redan då!
 

 
 
 På förmiddagarna blev det mest sol och bad och på eftermiddagarna stod
utflykter och shopping på schemat! Jag tror att vi hann och plöja igenom
de största Mall-en och vi blev tom. tvungna att handla en extraväska på
vägen hem... Ska ni åka hit, kan jag varmt rekommendera Sawgrass Mills,
Aventura,  Dolphin Malls och Miami International Mall. Den bästa dagen var
nog när grabbarna gick på en NHL-match och "dumpade" mig på ett stort
outlet-mall i över 6 timmar. Men, jag hann faktiskt inte med att springa
igenom hela... SÅ stort är det!
En spännande hel-dagsutflykt blev det till Nationalparken Everglades.
Här åkte vi i en surrande "airboat" i en timma och fick se krokodiler på
RIKTIGT nära håll!
 


Redan vid bryggan låg en liten rackare och såg ilsk ut...
 
 

 
 
Inne på farmen fick vi se många andra djur som hade omhändertagits
men roligast var ändå när en av skötarna gick in till den här 4 meter
långa 50-åringen och gosade loss... En annan som tycktes gilla att gosa var
krokodilens keliga fru (som ni kan se lite längre bort i bild). Skötarna hade i 30 år
försökt att para honom med flera andra honor men de hade han bara ätit upp...
gulp! Den här pinglan hade han dock behållit och fått flera kullar med.
Kärlek!



En kväll när solen höll på att gå ner lämnade vi Miami Beach med båt och
åkte ut på en guidad tur till Star Island. Här bor alla kändisar som Madonna,
P Diddy, Enrique Iglesias, Gloria Estefan, Will Smith och i det största huset
bodde naturligtvis mannen som hade uppfunnit Viagra!... (fast honom kommer
jag inte ihåg namnet på)
 
 

Här på ön bygger David och Victoria Beckham sig en liten barre...sägs det.
 
 

Ricky Martin gillar tydligen Globen eftersom han gjort en liten minikopia
på taket!
 
 
 
När vi kom tillbaks till hamnen hade det hunnit att mörkna på rejält.
 
På väg till vårt hotell var man tvungen att passera Ocean Drive.
Gatan som aldrig sover. Palmer, musik, den ena bilen dyrare än den andra...
Här åt vi på en av restaurangerna och firade julafton!
 




Jag hoppas och tror att jag snart återvänder hit. Till denna häftiga stad som
erbjuder det mesta: sol, bad, värme, shopping och många roliga och annorlunda upplevelser!
Jag skulle kunna visa er hur mycket bilder som helst men nu är det dags att
lämna semesterminnena och återgå till verkligheten. Har ju redan börjat jobba
och snart är det dags att ta upp rutinerna när skolorna börjar igen.
Ska faktiskt bli skönt att komma tillbaks till vardagen och idag är första dagen
som jag/vi ska ta oss i kragen och nyårslöftet ska förverkligas: dag att börja träna!
 Yup!
Har ni gett några nyårlöften i år?
Kram!
Judita


måndag 29 december 2014

NÄR MAN FIRAT JUL I KARIBIEN

 
 
 
HEJ VÄNNER!
 
 
Nu är jag tillbaka!
Först vill jag be om ursäkt att jag inte skrivit och önskat er en God Jul ännu
så därför jag vill börja med att önska er ALLA en god fortsättning och hoppas att ni
haft en underbar jul! Har inte läst ikapp hos er än men jag lovar att kika in snart!
 
 


Nåväl. Nu är vi alltså tillbaka från vår 16 dagar långa och härliga kryssningsresa
inklusive ett avslut på nästan en hel vecka i Miami! Jag ska försöka att sammanfatta

vår fantastiska resa, så förbered er på en lååååång bildkavalkad nu!

Efter att vi fått en "försmak" av värmen i Fort Lauderdale gick vi på det nästan
overkligt stora fartyget Oasis of the Seas.
Ett av Royal Caribbeans största passagerarfartyg, som är hela 360 meter långt
och 15 våningar högt. Det tar 5400 passagerare och man behöver knappast vara
orolig för att man ska vara sysslolös, varken på båten eller i land...
 
Det mesta finns att göra och uppleva!





 
Eftersom det inte regnar och är konstant varmt väder fanns det ett gigantiskt "gap"
i mitten av fartyget, även kallat Central Park. Här fanns ett gångstråk med
levande träd och växter av alla de slag, exklusiva restauranger och mysiga platser!
 
 
På vår första morgon i Karibien drog vi bort gardinerna i vårt rum och möttes
då av denna fantastiska utsikt!
Vårt första stopp var på Bahamas.
 
 
Varmt och härligt, och ja, lite annorlunda måste jag nog säga... Mest med
tanke på att turismen utgör 80% av inkomsten så jodå, de ville sälja både
det ena och det andra till oss på stranden, om man säger så, haha!
 





 
Men vi tackade snällt nej till lite "gott och blandat" på stranden och nästa dag
fortsatte vi mot Junfruöarna och St. Thomas.
Ett skatteparadis där man kunde köpa både smycken, diamanter och klockor
(obs, inga kopior!) taxfritt, skattefritt och momsfritt ;-)
Man vore dum om man inte passade på att shoppa här...
 
Det var perfekt shoppingväder så vi hade fullt upp hela denna dag.
Sedan blev det en dag till havs och därefter anlände vi till ytterligare
en fantastisk ö och mera sol och bad på St. Marteen.
 


 
 
Om man inte ville handla på land så fanns det även en hel del butiker
på båten. Tro´t eller ej men de hade tom. en Michael Kors butik här. CRAZY!
 
 
 
 
Många tror att det bara är äldre och pansiosar som åker på såna här kryssningar
men vi gjorde en snarlik kryssning med samma rederi i Medelhavet sommaren 2013
och vi upplevde att nästan alla som åker är barnfamiljer.
Det finns HUR mycket som helst att göra för både stora och små med både egen
barnklubb, spelhallar, pooler, basketrink, minigolfbana, klättervägg, en vattenshow
med underhållning varje dag, bio, teater, karuseller och tom. en linbana som
går tvärs över det stora "gapet"!
 

 
 

 
 
Lite extrakul var det att få klä upp sig varje kväll och gå ut och äta på någon
av de många restaurangerna.
Till den obligatoriska "kaptensmiddagen" klädde vi upp oss extrafint i långklänning
och avslutade kvällen med att se en riktigt proffsig och underhållande isshow
(japp, det fanns en isbana INNE i båten, helt galet!!).
 
 
Klänning från Michel Kors.
 


 
 
 
En av dagarna vi spenderade här fyllde min kära arbetskollega Ewa 50 år!
Hon hade bokat resan tillsammans med sina 3 barn för att fira jul och
födelsedagen på ett annorlunda sätt. Det firade vi på en av restaurangerna i
Central Park.
 
 
 
 Här står vi med "Carola-vind" i håret...
Det var SÅ vackert här om kvällarna!
(Ewa har en klänning från Desigual och min är Michael Kors)
 

 

 
 
En sisådär 15 olika restauranger fanns det att välja bland... Allt från hamburger-
restaurang till suchi och italienskt. För att inte tala om barer och kasinon
(om man gillar sådant).
Tom. en "svävande" bar fanns det på den stora promenadgatan!
 





 
 
Varje kväll hände alltså något kul! En kväll var det 70-talsshow mitt på
butiksgatan.
Detta smått galna sällskap ingick inte i showen, men de hade gått "all in"
och klätt upp sig i 70-talskläder kvällen till ära, haha! (bild tagen med mobilen)
 
 
 
 
En annan kväll var det Disneytema...
Klart man ville bli fotograferad med Lejonkungen! Jag ser ju faktiskt nästan
lite rädd ut, haha!
 
 
 
Något som ändå uppskattades mest av både maken och Timothy uppe vid
poolområdet, var den roliga Flowridern!
En vågmaskin där man fick surfa och det fanns 4 st. surfmaskiner sammanlagt.
Jag vågade tyvärr inte testa efter att jag hört skräckexempel om damer som
tappat både överdel och underdel i den höga farten... ups!!
 
 
Ja, som ni ser höll vi oss minst sagt sysselsatta under denna vecka på båten.
Dagarna gick otroligt snabbt men det skulle hända mer saker i Miami!
Men det kära vänner, berättar jag mer om i nästa inlägg.

Nu är det dock slut på ledigheten och idag är det återigen jobbdags,
sådär zombie-jetlagad och allt...

 
God fortsättning på er, ses snart igen!
 
KRAM
Judita