onsdag 9 oktober 2013

DAGENS DUKNINGSTIPS

 

 
VÄLKOMNA TILL BORDS!
 
Så här dukar jag till varje måltid!...
 
Nä, jag bara skoja med er, hihi.
Så här ser det bara ut när det vankas gäster och
ingenting annat. Men jag tänkte bara visa det där
porslinet jag köpte häromdagen.
Det gamla vardagsporslinet åkte ju alla världens
väg ner i containern häromdagen och det var som en
befrielse faktiskt. Det gamla var nämligen min mans
sen han var ungkarl(!!) och det var ju några år sen,
minst sagt... Så nu var det HÖG tid för nytt.
 
 
 
Jag köpte både vitt och grått och jag tänkte tipsa er
om att det kan bli väldigt snyggt och personligt om
man blandar två olika porslin och kör vartannat liksom.
Oftast har man kanske lite olika (vi har nog 3 som
används vid olika tillfällen).
Så varför inte blanda om man har lite udda av varje?
Gammalt med nytt, glastallrikar med porslinstallrikar
eller varför inte olika färger, som här?
 
 

 Hos oss är det mestadels maken som lagar maten i
veckorna och jag på helgerna. Häromdagen stod detta
på bordet när jag kom hem, panerad fisk, heta små
räkor och kall sås.
 
 
 
 
Lite småskrynkliga linneservetter och underlägg från
Himla och ljuslyktor från PB Home.
 
Det var mitt lilla snabba onsdagstips det!
Nu dags att kliva ur pyjamasen, ta en dusch och dra
till jobbet. Vore ju föragligt om jag glömde den på...
 
Puss & Kram!
Judita
 


34 kommentarer:

  1. Väldigt snyggt, fint med grått o vitt ihop, kram

    SvaraRadera
  2. Snyggt, snyggt! Är det ikeas "ARV"? Hade det i vitt, men har slängt, blev så fula vita streck efter knivarna ;) Smart med grått, syns inte då... ;)
    Du har säkert så toksnygg pyjamas att det kanske inte gör så mycket att du går iväg till jobbet i den ;) Har varit med om ett par ggr att barnen på förskolan kommer i pyjamaströja eller nattlinne, faktiskt ;)
    Jo, vi är nog lite knasbollar jag och Mannen i mitt liv! ;) :) Gör lite som vi vill ;) :)
    Kram på dig och ha en fantastisk dag! Och pyjamasen klev du nog ur ;) :)
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  3. Så himla, himla fint!!! Här hos min svåger har jag fått njuta av mat på vackra Arabia tallrikar och skålat i kristallglas. Annat mot det mögel som finns ihuset i Spanien:) Om någon timme drar vi oss dock tillbaka till värmekraftverk några dagar i Skåne.
    Kram
    Rebecca
    http://pilotfrun.se

    SvaraRadera
  4. Sååå snyggt, där hade jag gärna suttit och ätit..;-)

    Jättefint porslin, gillar verkligen kombinationen.

    Ha en fin onsdag
    Kram på dig

    SvaraRadera
  5. Det porslinet var attans snyggt! Är ute efter ett speciell veckoservis, inte för dyrt och så, eftersom jag har dagbarn och det ryker någon tallrik mellan varven..
    Alltid skulle Du glädja någon med ett gott skratt om Du dök upp i pyjamas på jobbet!!
    Onsdagskram från Kate

    SvaraRadera
  6. Jättefin dukning!

    Men wow vad du har fostrat din man bra. ;0) Jag vill också ha maten på bordet. Nu är jag ju iofs hemma ett par timmar innan min man så det faller sig liksom naturligt att jag lagar maten och han plockar av och diskar. Men ändå. :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  7. Riktigt riktigt snyggt och fräscht, älskar att blanda, framför allt grått, beigt, gammelrosa och vitt.
    Kram Jess
    www.annorlundaunderbara.com
    Regga din blogg; https://www.facebook.com/groups/164398520431611/?fref=ts

    SvaraRadera
  8. Jätte fint porslin. Jag tycker det är snyggt att bryta av med en annan färg sådär. Ha en riktigt bra dag. Kram Anette

    SvaraRadera
  9. Så himlans snyggt! Bra tips där.

    Du borde testa pyjamasen. Skulle säkerligen dra upp försäljningen den veckan! Först skulle folk dras dit av ryktet sen skulle de handla i rena förskräckelsen över att ni har en sån förvirrad anställd ;-

    Kram Lena

    Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Vackert!! Fint att blanda... det gillar jag!

    Det blir extra gott att äta på ett vackert porslin.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  11. Bara så himla snyggt porslin .Kanonfint med vitt och grått .Ja där hade jag inte tackat nej till middagsuperfint .Ha en skön onsdag rara du .Kramar Rita

    SvaraRadera
  12. Jättefint porslin, tycker också det är snyggt att blanda. Vart är porslinet ifrån, såg inte att du skrev det?
    Kram Helena

    SvaraRadera
  13. Varifrån kommer snyggisporslinet då! Jag älskar sånt där skrynkel! Sååå snyggt med servettringar, ska nog investera i några! Jag älskar att duka!

    Kramar till dig //Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. IKEA för bövelen! Glömde ju skriva det. "Nackdelen" är att mat-tallrikarna är större än vanligt så man får kolla att de verkligen får plats i en vanlig diskmaskin. Speciellt om andra tallrikar ska in, för dessa är så stora.
      KRAM!

      Radera
  14. Så fint du dukat. Porslinet är jättefint! Och jag gillar underläggen, tänkte nästan att de var från Himla. Tror de hade passat bra hos mig också:)
    Fin kväll till dig
    Kram Maria

    SvaraRadera
  15. Hi hi, hoppas du kom ihåg att hoppa ur pyjamasen;-)
    Jag ääääälskar att duka! Ja i synnerhet när man får göra det lite speciellt.
    Kör med grått och vitt här med, och ibland blandar jag med de rosa ostronskålarna. Mateus är jag helt såld på och Bruka Design och så Green Gate. Ja, jag är en porslinsfetischist helt enkelt;-)
    Kram på dig!
    /Anna

    SvaraRadera
  16. Åh så fint du dukat, underbart! Härlig blandning med vitt och grått:)

    SvaraRadera
  17. Så han kan inte bara måla, han kan laga mat också!!!! :) Såg ju huur gott ut som helst och ditt nya porslin var jättesnyggt och kul med olika färger!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
  18. Så fiiint!
    Du, idag hade jag behövt dig som allra mest, jag är så skruttig och behöver verkligen någon som livar upp mig..
    Kan väl skriva nåt kul till mig iallafall, så jag får mig ett gott skratt! Det är ju du så bra på ;D

    Kram kram

    SvaraRadera
  19. Vackert! Håller med om att det blir både snyggare och mera intressant att blanda lite :)

    SvaraRadera
  20. Fin dukning :-)
    Jag dukar hellre och kanske till och med diskar än lagar maten. . .

    Trevlig kväll. /N

    SvaraRadera
  21. haha jag dööör!
    Jag läste dina sista rader lite snabbt så jag fick läsa dem igen..
    Jag läste nämligen just.. dags att dra på pyjamasen och åka till jobbet...haha..
    Pyjamasparty i butiken.. det kanske vore något!
    Din dukning är i alla fall super fin och jiiises vilken lyxmat du blir serverad på en onsdag!
    Här fick man nöja sig med falukorv o makaroner igår... ska nog beställa hem din man till nästa onsdag..;)
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  22. ååh! Verkligen jätte fin dukning!

    SvaraRadera
  23. Haha... jag trodde på dom första raderna och tänkte lyckliga den som bor ihop med henne ;-) Superfint!
    Men visst vore det lite roligare att äta vardagsmaten om man även då kunde duka lite fint... man äter ju trots allt med ögat!
    Jättefina bilder!

    Trevlig helg!

    Kram
    Helen
    www.vitaestilo.se

    SvaraRadera
  24. Åååh, vilken fin dukning!! Grått o vitt är alltid snyggt och porslinet är jättefint!!

    Gott med en man som lagar god mat till familjen :)

    Önskar dig en trevlig helg!

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  25. Suuupersnyggt, var kommer porslinet från. Vill så gärna köpa det, särskilt det grå.
    Kram nickan

    SvaraRadera
  26. Så där vackert Judita, har jag aldrig dukat i hela mitt liv. Som du kan!

    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
  27. Superfint! Gillar blandningen med det gråa och vita snygga porslinet! Kramis Suss

    SvaraRadera
  28. Superfint och gillar färgerna ihop.
    Kram jannike

    SvaraRadera
  29. Ja det är fint och personligt när man blandar porslin. Gillar det verkligen. Vi borde också slänga en gammal serie som jag köpte på IKEA för sådär 12 år sedan och som är helt kantstött och ändå hänger det kvar år efter år.

    Ha en fin söndag. Kram Nina

    SvaraRadera
  30. Sååå snygg dukning !!!!
    Och visst är det väll underbart att bara få byta ut sådant som vardags porslin.
    Fast visst hade det varit riktigt roligt om du gått till jobbet i pyjamas ;)))

    Kram Thess

    SvaraRadera
  31. Riktigt snyggt och visst ska man ha det vackert även i vardagen! Jag bytte vardagsporslin i början av sommaren! Det blev ett vitt porslin, Provence från Bruka, som jag matchar med mina olika färger jag har i Mateus! Faktiskt har favoriten blivit gråa assietter till det vita!
    Måste berätta att jag har läsare i min blogg som har hittat till dig via min och som kommit och sagt att Du har helt fantastiska foton och så vackert i ditt hem! Kan bara hålla med!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  32. Supersnyggt!! Jag bara är orolig för en sak. För jag gjorde exakt samma för ett tag sedan. Slängde gammalt porslin och kände precis som du en fullkomlig befrielse. Så köpte jag ett vitt poslin på en av de gigantiska kedjorna. Linkar det i inlägget. Och det har inte tagit många måltider innan det blev svarta sträck kniven...:( Så himla tråkigt, och nu hoppas jag det inte blir så för dig!! Största hjärtat till dig! kram!!!

    SvaraRadera
  33. Waooo otroligt vackert <3
    Tack för tips/Kram Annmi

    SvaraRadera

Hej! Vad glad jag blir att just DU tittar in hos mig!
Lämna gärna en kommentar, jag läser alla och försöker att svara i den mån jag har tid.
(Har du svårt att lämna en kommentar kan det bero på att jag har lagt in ett filter, då jag får mycket utländska reklam-utskick).