söndag 24 mars 2013

LÖRDAGSMIDDAG

 

 
Goder afton schöningar!
 
 
 
Vilken härlig lördag vi har haft!
 
Underbart soligt väder och lagom mycket att göra.
Fick även lite egentid jag kunde sitta på altanen och
få lite solstrålar på mitt bleka lilla fejs och en
långpromenad med doggen i vårsolen på det-
kan det bli bättre?
NOPE.
 
 
 

 
I köket i kväll.
 
Kände för att busa till det lite så jag rörde ihop ett
hokus-pokus-egen-påhittat recept.
Vildsvinsköttbullar med champinjoner och sparris i sås.
 
VOILÀ!
 
 
 
 
 
Gillar vår darling, ILVE-spis.
En meter bred pjäs med induktionshäll och en vikt
på 100 kg... Det gick år fyra man för att bära in den
över tröskeln.
 
Den italienska skönheten fick bli utgångspunkten i vårt
kök. Stod högst upp på önskelistan eftersom jag suktat
efter den i flera år.
 
 
 
 
 
(japp nu har det dukats av...)
 
 
En sak till som stod högt på listan när vi ritade köket
var tallrikshyllan. Där kommer snart fina Iittala-
tallrikar göra det övriga porslinet och kokböckerna sällskap.
 
 
 
 
 
 
För den här svartvita serien är ju som ni vet min favo!
Och nu har jag börjat köpa en tallrik i månaden.
Bra att göra så, då blir det inte så stort hål i
plånboken... ;-)
 
 
 
 KRAM!
Judita
 
 
 
 
 


22 kommentarer:

  1. Jag skulle kunna göra något riktigt busigt för en sådan spis! Den är underbar, fantastisk, en skönhet!

    Älskar ert kök!

    Ha en underbar helg vackra du!

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Du har ju ett helt underbart kök. Lördagsmaten ser super god ut. Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Wow vilken vacker spis! Är den mycket bättre också än en mer vanlig?

    Kram Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre och bättre vet jag inte. En sak som jag vet är att det tog oss ett halvår att hitta knappen till lyset i den ena ugnen iallafall... Stod ingenstans i manualen och inte ens försäljaren fatta varför den inte lyste så till slut fick han ringa till huvudkontoret och lösa gåtan. Det visade sig att man skulle trycka på ett av VREDEN, inåt, för att den skulle lysa... Complicated ;-)
      Kram!

      Radera
  4. Vilket underbart kök du har. Jag blev helt hänförd. Älskar den typen av spisar. Min högsta dröm i köksväg är nu en gasspis, svar och fin.

    Hoppas du får en underbar dag.
    Kram Helén

    SvaraRadera
  5. Vad glad jag blir att jag hittade hit! Vilken fin och inspirerande blogg! Och jag som älskar inredning. Måste berätta att jag faktiskt klickade in hos dig pga ditt fantastiskt vackra namn Judita! Wow! Hade Judith som no 1 nu när jag väntade min tredje men det blev en liren Bruno. Nu ska jag kika vidare! Ha en fin söndag!
    Kram
    Rebecca
    http://pilotfrun.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen jag bugar och tackar för komplimangen! Kul att du hittade hit!
      Kram, Judita

      Radera
  6. Fantastisk spis, rena drömmen! Du har så
    fint i köket. Har ett gäng vildsvin som
    springer runt här i närheten, börjar bli
    väldigt många av dom. Ser gott ut med
    köttbullarna.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni får säga till om ni behöver nån jägare då! Min man gör vad som helst för att få jaga lite vildsvin... :-)
      Kram!

      Radera
  7. Underbart kök ni har, vilken spis! Mums vilken god mat, kram och trevlig söndagkväll

    SvaraRadera
  8. Jamen, jag älskar ert kök!!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  9. Ljuvligt väder har vi haft!!

    Den spisen ÄR en dröm... suck vilket himmelsk kök du har! Lite avis... du har det så SNYGGT!! Smart att samla på en fin serie... så gör jag också!

    KRAMAR Anna

    SvaraRadera
  10. Underbart kök! Vi utgick också från en sån spis! Fast blå med gashäll! Jag älskar den!

    Smart sätt att samla på en serie! Det tål att tänka på! Köttbullarna såg underbara ut!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  11. Oj Oj Oj vilket kök...grymt snyggt !! Den spisen är en dröm..verkligen..förstår att du är nöjd !!

    Kramen till dej

    SvaraRadera
  12. Ja tack ditt kök vill jag hemskt gärna ha o spisen är bara to die for.......Hallå mannen min dags att börja renovera o byta till kök nr fyra. Ha en fantastisk start på veckan härliga Judita. Kramisar Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. WHAT??! Din toka! Kök nummer FYRA?? Jag hoppas nästan du skrev fel...
      KRAM!

      Radera
  13. Sveriges finaste kök.... Kram på dig!!

    SvaraRadera
  14. Men oj =) Jag tror jag blev alldeles förälskad i erat kök. Och spisen, oj vilken skönhet....tack snälla för bilder. Jag drömmer mig bort.
    Kram och ha en fin måndag!

    SvaraRadera
  15. Ja idet köket skulle kanske tom jag få inspiration att laga mat! Jag får njuta solen idag istället då hela helgen spenderats på jobbet. Nu får vi hålla tummarna att solen följer med oss över påsken.....krams m

    SvaraRadera
  16. Älskar ditt toksnygga fräscha kök och den där spisen... Skulle jag göra vad som helst för!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
  17. Åh vilket underbart kök!!!
    Kram Jannike

    SvaraRadera
  18. Vilken snygg spis! Köket är också jättefint. Önskar dig en härlig påsk. Kram kram

    SvaraRadera

Hej! Vad glad jag blir att just DU tittar in hos mig!
Lämna gärna en kommentar, jag läser alla och försöker att svara i den mån jag har tid.
(Har du svårt att lämna en kommentar kan det bero på att jag har lagt in ett filter, då jag får mycket utländska reklam-utskick).